Attività
The Diocesan Historical Archive focuses its activity in the following areas:
- Study and preparation of inventories to facilitate access for the conservation of documentary findings.
- Daily opening hours for consultation by scholars, research fellows, students, etc., along with adequate security and advice services.
- Promotion and participation in research projects aimed at enhancing the study and knowledge of the history of the Diocese of Bergamo.
- Organization and coordination of cultural activities in connection with ecclesiastical archiving, especially in parishes.
The reasons for this are a clear expression of the commitment of the Pontifical Commission for the Cultural Patrimony of the Church, underlined in a circular letter of 2nd February 1997: ” “Nella mens della Chiesa gli archivi sono luoghi della memoria delle comunità cristiane e fattori di cultura per la nuova evangelizzazione. Sono dunque un bene culturale di primaria importanza, la cui peculiarità è nel registrare il percorso fatto lungo i secoli dalla Chiesa nelle singole realtà che la compongono (…). Lo studio documentato e non pregiudizievole del proprio passato rende la Chiesa più “esperta in umanità” poiché ne fa conoscere lo spessore storico e parimenti le permette di riconoscersi nella sua necessaria, pluriforme e continua opera di inculturazione e acculturazione. Tale indagine, che procede dalla ponderata raccolta di ciò che è documentabile giova al fine di prospettare un futuro fondato sui contributi della Tradizione dove la memoria è anche profezia… “